top of page

DOA NECF Hari 31: Ketekunan Dalam Keikhlasan dan Iman

Kitab Suci: Ibrani 10:1-25


Renungan:

Yesus Kristus mempersembahkan diri-Nya sekali dan untuk selama-lamanya dan menjadi penebusan dosa yang kekal. Sekarang Dia duduk di sebelah kanan Tuhan, di mana Dia menunggu musuh-musuh-Nya dijadikan tumpuan kaki-Nya.


Kadang-kadang mungkin kerana kelemahan dalam kehidupan kita, kita teragak-agak untuk mencari Tuhan. Walau apa pun yang terjadi, yang perlu kita ketahui adalah bahawa Tuhan tidak mengingati kesalahan kita! Malah, Dia sangat rindu agar kita mencari Dia. Melalui darah Yesus yang berharga dan pengorbanan-Nya, Dia telah membuka jalan baru dan hidup bagi kita, memungkinkan kita dengan penuh yakin masuk ke hadirat-Nya.


Marilah kita mendekatkan diri kepada Tuhan dengan hati yang ikhlas dan penuh keyakinan. Marilah kita berpegang teguh pada pengharapan yang kita percaya tanpa ragu-ragu, kerana Dia yang berjanji adalah setia. Dalam masa kesukaran, kita tidak perlu bimbang kerana kita dapat mengalahkan musuh melalui Yesus. Tambahan pula, marilah kita saling memperhatikan, membangkitkan kasih dan perbuatan baik, saling mendorong, dan memelihara persekutuan dalam Tuhan, terlebih lagi menjelang hari Kristus.


Tidak ada seorang pun yang dapat menentang anak-anak Tuhan, kerana Yesus telah mengorbankan diri-Nya bagi kita. Tiada seorang pun dapat menuduh orang-orang pilihan Tuhan, kerana Dia telah mengisytiharkan mereka orang yang benar. Tiada seorang pun dapat mengutuk anak-anak Tuhan, kerana Yesus telah menyelesaikan pekerjaan besar penebusan. Haleluya!


Doa:

  • Ya Tuhan, kiranya kami, dengan keikhlasan dan iman, mencari wajah-Mu dengan tekun. Kami sangat yakin bahawa Engkau akan mendukung dan menguatkan kami, serta memampukan kami untuk meraih kemenangan tanpa mengira apa pun keadaan yang kami hadapi. Amin!

  • Berdoa agar Kementerian Dalam Negeri dapat melaksanakan peranan mereka dengan berkesan dalam memastikan ketenteraman awam dan sosial. Berdoalah agar mereka mempunyai kawalan yang baik terhadap pekerja asing di negara kita.

  • Berdoa untuk pengampunan Tuhan bagi perpecahan gereja yang menyebabkan luka dan perpisahan dalam Tubuh Kristus. Berdoa untuk perdamaian dan pemulihan hubungan baik dan iman di kalangan mereka yang terluka.


Pr Grace Lee

Comments


bottom of page