top of page

DOA NECF Hari 33: Orang yang Dunia Tidak Layak

Kitab Suci: Ibrani 11


Renungan:

Ibrani 11 memiliki daftar panjang nama orang-orang yang penuh iman, yang hidupnya bersinar dengan kecemerlangan keyakinan mereka. Kesaksian kemenangannya dinyatakan dalam sejarah Alkitab. Oleh itu, kita harus selalu ingat, “Iman adalah dasar dari segala sesuatu yang kita harapkan dan bukti dari segala sesuatu yang tidak kita lihat.” (Ibrani 11:1)


Beberapa kisah wira-wira iman ini mungkin sudah tidak asing lagi bagi kita. Kami amat mengagumi mereka dan kehidupan mereka yang luar biasa. Penulis kitab Ibrani mengibaratkan kehidupan kita di dalam Kristus seperti sebuah perlumbaan, di mana mereka yang telah masuk syurga mengawasi kita saat kita berlari. Para saksi, yang banyaknya bagaikan awan, akan terus memberikan kesaksian kepada kita sehingga kita mencapai garis penamat yang menanti kita di atas.


Dengan iman, sudikah kita melepaskan berbagai-bagai beban dan membuang dosa-dosa yang mudah menjerat kita? Dengan iman, semoga kita bertekun dan berlari dalam perlumbaan yang diwajibkan bagi kita. Dengan iman, sudikah kita memilih jalan sempit yang berkenan kepada Tuhan? Adakah kita bersedia untuk tunduk kepada kehendak Tuhan, dan menganggap kegiatan duniawi hanya sekadar debu? Adakah kita sungguh-sungguh mencari kerajaan Tuhan dan kebenaran-Nya?


“Orang yang dunia tidak layak” tidak hanya mencakup mereka yang disenaraikan dalam Daftar Senarai Iman tetapi juga individu-individu pada zaman ini yang sudi mengetepikan keperluan dan keinginan mereka sendiri, memilih untuk berfokus pada Tuhan dan berkomitmen kepada Kristus. Diberkatilah anda ketika menjadi salah seorang mereka ini!


Doa:

  • Ya Tuhan, kami berdoa agar kami dapat mempunyai lebih lagi daripada Engkau dalam hidup kami. Kiranya kami melihat sekilas kemuliaan-Mu. Biarlah pancaran kasih-Mu, kasih pengorbanan-Mu, dan misi Injil yang Engkau percayakan kepada kami, menjadi fokus hidup dan rencana kami. Kiranya kami dapat menghidupi penentuan yang Engkau berikan kepada kami dengan mengikuti tuntunan dan bimbingan-Mu. Dalam nama Yesus, kami berdoa. Amin!

  • Berdoa agar Kementerian Perladangan dan Komoditi mengurus pembangunan perladangan komoditi seperti kelapa sawit, getah, kayu, dan koko dengan baiknya.

  • Berdoa agar Gereja akan berkembang seperti pokok palma, dan tumbuh seperti pohon aras di Lebanon, dan, sebagai tanaman di rumah Tuhan, kita akan bertumbuh subur, berbuah, dan kekal segar dan hijau.


Pr Grace Lee

Comments


bottom of page