top of page

Hari 24: Sedar Akan Waktu

Tema: Bangunlah Gereja

Dan pergunakanlah waktu yang ada, karena hari-hari ini adalah jahat. (Efesus 5:16)

Alkitab banyak kali menyebut tentang kepentingan masa. Paulus memberitahu jemaat di Efesus untuk berjalan dengan berhati- hati, bukan seperti orang bodoh tetapi seperti orang bijak, menebus masa kerana hari ini adalah jahat. Apakah alasannya?


Injil tersebar dengan cepat di Efesus dan gereja memperoleh ramai orang percaya baru. Walau bagaimanapun, di bawah permukaan, masalah telah timbul ke atas gereja oleh penyembah dewi Yunani yang dikenali sebagai Diana yang Agung. Dewi itu popular, dan orang dari seluruh dunia datang melawat kuilnya, yang merupakan pusat kepada ekonomi bandar itu.


Pada hari-hari awal pelayanan Paulus, dia dapat menangani penyembahan berhala di Efesus. Walau bagaimanapun, lama-kelamaan gereja kehilangan semangatnya dan oleh itu Paulus menulis untuk memberi amaran kepada orang-orang percaya supaya menggunakan masa itu dengan baik kerana kuasa jahat kembali menguasai bandar itu. Adalah penting bagi gereja untuk menyedari bahaya masa ini.


Malangnya, gereja tidak menghiraukan amaran Paulus. Mereka juga tidak menghiraukan amaran oleh malaikat Tuhan untuk bertaubat daripada meninggalkan cinta pertama mereka (Wahyu 2:4). Akhirnya, mereka kehilangan bukan sahaja keunggulan mereka, tetapi juga kesaksian Kristian mereka yang sebaliknya boleh mempengaruhi orang lain untuk Kristus.

Gereja hari ini menghadapi serangan serupa daripada kuasa jahat yang ingin memusnahkan. Budaya dunia yang tidak takut akan Tuhan sedang menyusup ke dalam gereja dengan kadar yang membimbangkan. Kita tidak boleh mengulangi kegagalan gereja di Efesus. Kita mesti sedar tentang masa kita berada. Kita mesti menggunakan masa yang ada untuk memajukan kerajaan Tuhan dan menghalang kuasa jahat daripada menyusup ke gereja dan menguasai bandar.


DOA HARI INI:

  • Bapa Syurgawi, saya mengaku saya telah menggunakan masa saya dengan bodoh. Saya juga telah meninggalkan cinta pertama saya. Saya bertaubat dan memohon kepada- Mu untuk menolong saya mengatasi godaan budaya jahat dunia yang dihadapkan kepada saya serta serangan kuasa jahat. Saya mahu menebus diri saya dengan bijak menggunakan masa yang saya ada untuk memenangkan jiwa. Amin.

  • Berdoalah agar kursus dan pelayanan kaunseling yang ditawarkan di gereja atau organisasi Kristian akan sangat berasaskan Alkitab dan berpusat pada Kristus sehingga proses pemulihan akhirnya akan membawa orang kepada Tuhan dan identiti mereka dalam Kristus.

  • Berdoalah agar pembangunan produk hijau dan industri di Malaysia akan terus bertumbuh dan berkembang bagi meminimumkan sisa dan pencemaran. Berdoalah agar sektor pendidikan dan media sosial membantu mewujudkan kesedaran alam sekitar untuk memupuk generasi yang mempunyai tingkah laku bertanggungjawab terhadap alam sekitar.


Kommentare


bottom of page