top of page

Hati yang Ingin Menyenangkan Orang Lain

Saya dahulu seorang yang sangat ingin menyenangkan hati orang lain. Jika anda juga mengakuinya, ia adalah salah satu pertarungan yang paling sukar sebagai seorang Kristian. Ia tidak dapat dilihat oleh semua orang, tetapi Tuhan melihat hati kita.


Saya sering bimbang tentang apa yang orang lain mungkin fikirkan tentang saya. Saya akan sentiasa memilih untuk membuat seseorang gembira, walaupun itu bermakna saya kehilangan batas sempadan saya. Saya mempunyai masalah dengan mengatakan "Tidak," jadi saya sentiasa berkata "Ya" hanya untuk menyenangkan mereka. Saya cuba untuk cemerlang dalam segala-galanya kerana itu bermakna mendapat penghargaan atau kelulusan daripada orang lain, dan ia membangkitkan keegoan kita.


Berikut adalah peringatan lembut untuk anda:


Menjadi baik adalah berbeza daripada menyenangkan hati orang. Ia tidak bermakna kehilangan sempadan kita atau berkata ya kepada semua orang untuk mendapatkan kasih sayang. Menyenangkan hati orang adalah berbeza daripada perhambaan kerana ia memfokuskan kepada keperluan orang lain, bukan keperluan kita sendiri.


Yesus tidak menyenangkan hati orang, Dia hanya menyenangkan hati Tuhan Bapa. Kita tidak dapat menyenangkan hati semua orang, dan itulah kenyataannya.


Suami saya dan saya mengupas hati yang ingin menyenangkan hati orang serta tanda-tanda dan ciri-cirinya yang awal. Menyenangkan hati orang sering membawa kita untuk mencari pengikhtirafan daripada orang lain daripada mencari identiti dan nilai kita dalam Kristus.


PENYEMAKAN HATI ATAU SOALAN UNTUK DITANYA JIKA KITA CUBA MENYENANGKAN HATI ORANG SEKALI LAGI:

- Apakah motif anda dalam melayani orang lain?

- Adakah saya sentiasa menyesuaikan kata-kata dan tindakan saya untuk mendapatkan perhatian daripada orang lain?

- Apakah reaksi saya apabila orang lain tidak menyukai saya?

- Pengikhtirafan dari siapakah yang saya sentiasa fikirkan, adakah orang lain atau Tuhan?

- Adakah saya mengelak daripada konflik yang sihat walaupun ia diperlukan?

- Adakah saya sentiasa meminta maaf untuk batas sempadan saya?

- Adakah saya membuat keputusan berdasarkan kehendak dan keinginan orang lain?


Jemimah dan Robby Rivera

(Perkongsian penuh dalam podcast bahasa Inggeris)

Comments


bottom of page