top of page

Menyelesaikan Konflik

Perkahwinan Sepanjang Hayat

Konflik adalah sebahagian daripada kehidupan perkahwinan, tetapi cara kita mengatasinya dapat mempengaruhi kesihatan hubungan kita. Apabila konflik muncul, penting untuk mengambil pendekatan yang terbuka, jujur, dan menghormati satu sama lain. Ini melibatkan memperhatikan perasaan pasangan kita, mengakui kesalahan kita sendiri, dan bekerja bersama untuk mencapai penyelesaian yang memuaskan kedua belah pihak. Apabila kita dapat menyelesaikan konflik dengan cara yang sehat dan bermaruah, kita dapat melangkah maju dan menguatkan hubungan kita, daripada membiarkan konflik merobek-robeknya.


Rujukan Alkitab:


• "Berbahagialah orang yang menjaga damai, sebab mereka akan disebut anak-anak Allah." (Matius 5:9)


• "Jikalau boleh, sejauh yang tergantung padamu, hiduplah dalam damai dengan semua orang." (Roma 12:18)


Penjelasan:


Rujukan pertama dari Matius mengingatkan kita bahawa menjaga damai adalah sifat yang datang dari Allah, dan orang-orang yang berusaha untuk mencapai perdamaian akan disebut sebagai anak-anak Allah. Rujukan kedua dari Roma menekankan kepentingan hidup dalam damai dengan semua orang sejauh yang mungkin.


Soalan perbincangan:


- Bagaimana kita dapat mendekati konflik dalam hubungan perkahwinan kita dengan kesederhanaan dan rasa hormat?


- Bagaimana kita dapat meluaskan pikiran kita dan mencari penyelesaian yang memuaskan bagi kedua belah pihak, tanpa mengorbankan nilai dan keyakinan kita?


Comments


bottom of page