top of page

Ruth Melahirkan Seorang Anak Keturunan Daud


Rut 4:16-18 (BM)

Naomi mengambil anak itu, memeluknya serta mengasuh dia. Kaum perempuan yang berjiran dengan Naomi menamakan anak itu Obed. Mereka berkata kepada setiap orang, "Naomi mempunyai seorang anak lelaki!" Obed inilah yang kemudian menjadi bapa Isai, dan Isai menjadi bapa Daud. Keturunan Peres sehingga Daud adalah sebagai berikut: Peres, Hezron, Ram, Aminadab, Nahason, Salmon, Boas, Obed, Isai, dan Daud.


Pengajaran/Refleksi

Hari ini, Firman Tuhan mengajar kita:


  1. Ruth melahirkan seorang anak lelaki yang diberi nama Obed. Obed kemudian menjadi bapa Isai, dan Isai menjadi bapa Daud.


Kita bersyukur kepada Tuhan kerana Dia telah memilih Ruth sebagai saluran berkat yang dipilih oleh Tuhan untuk melahirkan seorang bayi yang menjadi keturunan Yesus di dunia ini. Melalui-Nya, umat-Nya mendapat kehidupan yang baru dan jaminan pada masa depan. Berharaplah sepenuhnya kepada Yesus Kristus dalam hidup kita. Tuhan dapat memilih siapa pun manusia di bumi ini untuk melakukan kehendak Allah. Siapkah saudara-saudari dipakai oleh Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya?


Doa

Terima kasih Tuhan, untuk Firman-Mu hari ini bagi kami. Kiranya Engkau memberkati setiap kami umat-Mu hari ini secara jasmani dan rohani. Mereka yang sakit Engkau sembuhkan, yang lemah dikuatkan, dan yang ada masalah dibebaskan dalam nama Yesus Kristus! Amin!


Rev. Ali Langgit

1 Comment


Ahmed Saad
Ahmed Saad
15 hours ago

Freer.pk Social Media Guidance blog provides expert tips, strategies, and insights to help individuals and businesses grow their presence online. From optimizing profiles to crafting engaging content, the blog offers valuable advice on navigating social platforms effectively for success.

Like
bottom of page