top of page

Setia Menyembah Tuhan Sepanjang Hidupmu

Teks

Hakim-Hakim 8:27, 33-35 (BM)

Daripada emas itu, Gideon membuat sebuah patung berhala, lalu meletakkannya di Ofra, kampung halamannya. Segenap umat Israel pergi ke sana untuk menyembah berhala itu, sehingga mereka tidak lagi menyembah Allah. Perkara itu menjadi perangkap bagi Gideon dan keluarganya. Setelah Gideon meninggal, umat Israel tidak lagi setia kepada Allah. Mereka menyembah dewa-dewa Baal dan menjadikan Baal-Berit dewa mereka. Mereka tidak lagi beribadat kepada TUHAN, Allah mereka, yang telah membebaskan mereka daripada kekuasaan semua musuh di sekeliling mereka. Mereka juga tidak membalas budi keluarga Gideon bagi segala jasa yang telah dilakukannya untuk umat Israel.


Pengajaran/Refleksi

Kita harus belajar daripada kehidupan Gideon yang meninggalkan TUHAN dan membuat patung berhala Baal dengan menggunakan emas, lalu meletakkannya di kampung halamannya.

Segenap umat TUHAN pergi ke sana untuk menyembah berhala itu, sehingga mereka tidak lagi menyembah Allah yang benar. Perkara itu menjadi perangkap bagi Gideon dan keluarganya.

Setelah Gideon meninggal, umat TUHAN mulai menyembah dewa-dewa Baal. Mereka tidak membalas budi keluarga Gideon bagi segala jasa yang telah dilakukannya untuk mereka.

Berhati-hati, supaya tidak memasang perangkap bagi dirimu dan keluarga. Belajar daripada kehidupan Gideon supaya tidak jatuh ke dalam dosa menyembah berhala!


Doa

Terima kasih TUHAN, untuk Firman-Mu hari ini bagi kami. Lindungi kami daripada roh Iblis supaya kami tidak menyembah berhala. Kiranya Engkau memberkati setiap umat-Mu di mana saja kami berada hari ini. Haleluyah dan Amin.


Rev. Ali Langgit

Comentarios


bottom of page